Sonos, sanningar och rykten

Har du fått ett brev från Sonos och är orolig? Vad gäller egentligen?

Sonos har alltså tagit ett beslut att sluta uppdatera ett antal enheter i sitt sortiment, vilket man kommunicerat till alla registrerade användare i ett mail under eftermiddagen och kvällen den 21/1.

Det rör sig om enheter med teknik som är mellan 10-15år gamla, så egentligen är det både förvånande och en mindre bragd av dem att lyckas hålla livet i dem såhär länge. Enheterna som avses är i första hand äldre modeller av "Connect-produkterna" och den gamla PLAY5.

Eftersom Sonos möjligen varit lite otydliga i sitt mail så har jag efter bästa förmåga försökt sammanfatta vad som för stunden gäller.

Först det viktigaste: INGET kommer sluta fungera!
Det enda som kommer hända är att system som innehåller någon av dessa enheter inte längre kommer att uppdateras eller få nya funktioner efter Mah.

Du har därefter två alternativ till hur du vill förhålla dig till ditt Sonos-system:

Alternativ 1:
Fortsätt använda dina äldre produkter i vetskap om att ditt system inte längre kommer att få programuppdateringar och nya funktioner.

Alternativ 2:
Uppgradera till en ny Sonos-produkt genom Trade Up-programmet. Du får 30 % rabatt för varje produkt du väljer att ersätta. Detta alternativ kommer vara tillgängligt en längre tid enligt de indikationer vi har.

Vad som händer i framtiden kan ingen sia om. Spotify kan få för sig att ändra sin kod på en sådan nivå att det inte går att uppdatera de gamla spelarna och då hade dom varit obsoleta oavsett. Min personliga gissning är att Sonos kommer skicka ut mindre uppdateringar som krävs av t.ex. Spotify även om man sagt att man inte kommer göra så. Större uppdateringar eller ny funktionalitet däremot kommer vi få klara oss utan i de gamla systemen. Japp, även jag har enheter som inte kommer uppdateras... :)

/Patrick